Tinker Hatfield legendája • SportTV

Tinker Hatfield legendája

Tőrös Balázs avatar Tőrös Balázs 2017. 03. 15. 23:16    
Olvasási idő: 4 perc

Ha nyitott szemmel jártok az utcán, nehéz nem észrevenni, hogy az edzőcipők (leánykori nevükön sneakerek) korosztálytól és alkalomtól független státuszszimbólummá váltak. A babérokat lehet, hogy Kanye West és bandája aratja le, de a paradigmaváltás egy tehetséges rúdugrónak köszönhető, aki ígéretes építészkarrierről mondott le, hogy korunk egyik legbefolyásosabb designere legyen. Ő Tinker Hatfield, a legnagyobb.

Imádom a sorozatokat. Imádom, hogy a Netflix gennyesre tudta magát keresni a sorozatokból. Imádom, hogy ebből a szakajtónyi pénzből olyan saját gyártású cuccokat készít, mint a House of Cards, a Narcos, a Stranger Things vagy mai írásom témája: az Abstract. A gyönyörűen fényképezett, 4K-ban is elérhető sorozat a világ leginnovatívabb tervezőivel foglalkozik, így alap, hogy az egyik résznek a legendás Tinker Hatfield a főszereplője.

Tinker Hatfield

Tinker Hatfield

A szűk háromnegyed órás epizód alatt a 64 éves Hatfield zongorázik, motorozik, szörfözik, és görkenuzik. Egy gördeszkán áll, és egy furcsa bottal hajtja magát a kertvárosi utcák enyhe forgalmát kihasználva. Kipróbálnám. Ahogy azt is, hogy akár csak néhány percre helyet cserélhessek egy ilyen zsenivel. Tudni szeretném, mire gondol, amikor felébred? Hogyan tervezi meg egy napját? Mi inspirálja? Hogyan lát hozzá, hogy feltöltsön egy üres lapot vonalakkal, amiből néhány hónap múlva egy újabb ikonikus Nike- vagy Jordan-modell lesz?

Tinker Hatfield

Tinker Hatfield

De miért akkora király Tinker Hatfield? Mondjuk azért, mert hozzá köthető a Nike Air Max. Amikor 1987-ben piacra dobták, a reklámfilmben Kasszás Erzsi helyett a The Beatles énekelte a “Revolution” című dalt, ami marha nagy szám volt, mert előtte egy márkának sem engedték, hogy reklámcélokra használja a gombafejűek egy szerzeményét. Az Air Max ma is ikonikus forma, a pesti utcákon is lépten-nyomon találkozni eredeti és kamu változataival.

Más. Az emberek régen alhangon két pár cipővel mentek kondizni. Az egyikben futottak, a másikban gyúrtak. Aztán jött Hatfield és a kategóriateremtő Nike Air Trainer, ami annyira klassz lett, hogy onnantól John McEnroe is abban törte az ütőket és szidta a bírók anyját.

Tinker Hatfield

Tinker Hatfield

Nem mehetünk el a “Vissza a jövőbe” trilógia második része mellett sem. Az önbefűző Nike-t, amit a 2015-be utazó Marty McFly a Dokitól kap, természetesen Tinker Hatfield tervezte még a nyolcvanas évek végén. Az emberek imádták az instant klasszikus formát, és elkezdtek aláírásokat gyűjteni, hogy az oregoni sportszergyártó dobja piacra a cipőt. A Nike MAG fejlesztését hat év alatt háromszor kellett teljesen újrakezdeni, és mindössze 1500 pár készült belőle. Külsőre tökéletesen hasonlított a filmben látott modellre, a megfelelő helyeken világított is, de nem tudta befűzni magát. A Nike MAG-re az Ebayen lehetett licitálni, és a bevételt (csaknem 5 millió dollárt) az időközben Parkinson-kórral diagnosztizált Michael J. Fox alapítványa kapta. Amikor New Yorkban jártam, ellátogattam a cipőbolondok Mekkájába, a Flight Club nevű boltba, ahol celofánba csomagolt ritkaságok sorakoznak a polcokon, hogy aranyáron új gazdára találjanak. A Nike MAG egy vitrinben állt, 7500 dolláros (2 millió forint meg a csicsedli) árcédulával.

Tinker Hatfield sosem végez félmunkát. A MAG piacra dobása után visszaköltözött a laboratóriumba. Repülő autókkal még mindig csehül állunk, de 2015. október 21-én, PONTOSAN azon a napon, amikor Marty McFly megérkezik a jövőbe, Michael J. Fox kapott egy csomagot, amiben egy pár, immár önbefűző Nike MAG figyelt. Ebből már csak 89 pár készült, de a Parkinson-kór ellenszerén dolgozó alapítvány újabb csaknem 7 millió dollárt kapott a Nike-tól a kutatásaihoz.

Amikor ennél a résznél tartottam az Abstract nézése közben, már embriópózban szűköltem, hogy milyen kicsi krumpli vagyok, mi a faszt csinálok én itt lassan negyven évesen, és egy kudarc az életem.

És csak most jött Michael Jordan.

Tinker Hatfield

Tinker Hatfield

Ha hihetünk a designerikon elbeszélésének, MJ 1987-ban egyáltalán nem volt abban biztos, hogy a Nike a legjobb a hely a számára. Phil Knight, a cég CEO-ja érezte, hogy szorul a hurok, ezért előhúzta az aduászt, a Nike Air Max-ért felelős Tinker Hatfieldet. A tervek elkészültek, a stáb kinyalta magát, mint Szaros Pista Jézus Krisztus neve napján és vártak. És Jordan nem jött. Ezért tovább vártak. De akkor sem jött. Négy óra telt el, mire előkerült. Kicsit lassan ért a golfpálya végére.

Hatfield jött, rajzolt és győzött. A kivételesen puha bőrrel, hogy Jordan már az első viseléskor úgy érezze, mintha egy alaposan betört cipőben játszana. A saroknál láthatóvá tett légtalppal. A luxi elefántbőr mintával. Azzal, hogy a prezentáción nem csak egy cipőt mutatott be, hanem egy teljes kollekciót, melegítőnadrágokkal, pólókkal, pulóverekkel.

A következő évtized sikertörténete minden idők legeredményesebb sportoló-designer együttműködése. Michael Jordan a legjobb kosarassá nyerte magát. Tinker Hatfield neve összeforrt az úttörő designnal és az innovatív technológiákkal. A Nike pedig a világ legnagyobb sportszergyártója lett. 2017-et írunk, és az imént leírt három mondat még mindig tényként kezelendő.

Tinker Hatfield

Tinker Hatfield

Hatfield a Jordan XV után néhány évre elengedte a sorozatot, hogy aztán a huszadik, jubileumi modell tervezésére visszatérjen. A formabontó design a szabadon lifegő bokapánttal csak a kezdet volt. Tinker szerette volna MJ karrierjének összes fontos állomását megörökíteni a cipőn. Négy napra beköltözött Jordanhez, akinek semmi kedve nem volt az egészhez. Két GOAT, összezárva a négy fal közé. Nehezen indult, de aztán elkezdtek csordogálni a történetek. Az autó, ahová az anyja gyerekkorában büntetésből bezárta. A buszsofőr sapka, amit annak kell viselnie, aki kikap golfban Jordantől. A szerszámosláda, amiben ezermester édesapja tartotta a szerszámait. Minden történet egy-egy szimbólummá vált Hatfield kezei között, amelyek egy addig ismeretlen lézergravírozásos technológiával kerültek a Jordan XX nyelvére.

Tinker Hatfield

Tinker Hatfield

Ez 2005-ben történt. Azóta megváltoztak a játékszabályok. Soha nem látott mennyiségben dobják piacra ugyanannak a modellnek a különböző színállásait. Mindennapossá vált a legendás retro Jordanek újrakiadása. Természetesen a mai napig a Hatfield által tervezett modelleket előzi meg a legnagyobb várakozás. Végül jött Kanye West, és mára ott tartunk, hogy egyre többen élnek abból (nem is rosszul), hogy cipőket adnak és vesznek. Köszi, Tinker! 🙂

Ha egy kicsit is érdekel a design. Ha egy kicsit is érdekelnek a cipők. Ha egy kicsit is kedveled a kosárlabdát. Ha szeretnél megismerni egy lenyűgöző embert, akinek minden mondata és mozdulata inspiráló, akkor tudod, mi a dolgod.

A Netflix egy hónapig ingyenes.