Legutóbbi frissítés 2017. június 14. 13:16
Szaniszló Csaba

Levélben ajánlom! bezár

KD, te vagy az igazi MVP!

Fotó: Europress/AFP

Azt még nem meséltem, hogy amikor készült a Kornél On Tour, az NBA-vel történő állandó levelezgetésben a mozi munkacíme „The Real KD” volt. Az NBA-sek zabálták, nehéz volt őket meggyőznöm arról, hogy bár Magyarországon is esett Kevin Durant népszerűsége a nyári átigazolás után, de elég önironikus lesz a film enélkül is.

LeBron James Miamiba szerződése óta nem utáltak meg olyan gyorsan NBA-sztárt, mint Durantet. Amikor a Thunder többszörös pontkirálya és MVP-je bejelentette, a tavalyelőtti bajnok, tavalyi döntős Warriorshoz igazol, melyet két hónappal azelőtt egyetlen meccs híján kivert a rájátszásból, mindenki ellene fordult. A liga talán legmegbecsültebb sztárja, aki Russell Westbrookkal egy évtizede folytatott hősies, elkeseredett és sikertelen harcot egyetlen árva bajnoki címért, hirtelen a legtöbb szurkoló szemében gyáva, nyápic anyámasszonykatonája lett, aki odakönyörgi magát Curry, Thompson és Green mögé negyediknek a liga legjobb csapatába, és ezzel: a) leértékeli az elmúlt 10 év harcait; b) közellenséggé teszi saját magát és a Warriorst; c) tönkreteszi a ligát.

Egyetlen esélye volt, hogy megváltoztassa ezt az előre holtbiztos igazsággá ismételgetett véleményt: ha átveszi a Warriorst, megkérdőjelezhetetlenül a csapat legjobb és legfontosabb játékosává válik, és ő lesz az, aki megnyeri a döntőt csapatának.

Pontosan ez történt.

Kevin Durant 50% fölötti dobáshatékonysággal 35,2 pontot átlagolt az NBA-döntőben, ezzel olyat nyújtott, amire még soha, senki nem volt képes. A finálé egyetlen szoros, így vitán felül legfontosabb meccsét is ő fordította meg hátrányból a végjátékban, így amikor az ötödik meccs végén megkérdezték az újságírókat, ki volt a döntő legjobbja, gondolkodás nélkül mindannyian az ő nevét írták a papírra. Durant egyetlen év leforgása alatt nem csak bajnok, de nagydöntő-MVP is lett, utóbbira nagyon kevesen mertek volna fogadni.

Különösen emelkedett hangulatban az ember nagyon nehezen talál rá a megfelelő szavakra, melyekkel körülírhatná az érzéseit. A mai napig nem vagyok benne biztos, hogy amikor a gimivel teljesen esélytelenként indulva megszereztük a bronzérmet a kunszentmiklósi református kosárlabdatornán, akkor az „Emma néni, megcsináltuk, bassza meg!” felkiáltással kellett a minket elkísérő iskolai védőnő nyakába borulnom, de abban a pillanatban ez egyikünket se zavart. Szerintem Durant se sértődött meg, amikor Joe Lacob, a Warriors tulajdonosa annyit mondott neki a bajnoki trófea átadásakor átélt csodás pillanatokban, hogy „Kevin, kösz, hogy jöttél!”, mintha csak az egyik milliárdos haverjának köszönte volna meg, hogy elfogadta a VIP-meghívót.

Durant nemcsak jött, küszöb alatt besétált az öltözőbe és megkérdezte, hogy „Sziasztok, itt lehet könnyen bajnoki címet nyerni?”, hanem berúgta az ajtót, bedobta a hátizsákját a sarokba, és azt merte mondani, hogy „Utánam!”.

A kérdés, hogy Durant nélkül ez a Warriors bajnok tudott volna lenni idén, vagy sem, éppen az ő káprázatos döntőjétől vált több mint reálissá. Nem vitatja senki, hogy a Golden State nélküle is a liga legjobb csapata lenne papíron, de a megvívott három nagydöntő összképe alapján kijelenthető, hogy nem hemzsegnek benne a győztes típusok. 2015-ben egy Irving és Love nélküli Cavs ellen jött össze a siker, és ha megkérdeznénk száz embert, mi volt a tavalyi kudarc oka, legalább hatvanan azt válaszolnák, hogy a saját árnyékukban estek hasra. Idén mi történt? Abban a pillanatban, amikor a Warriors nehéz helyzetbe került, az ember szeme nem Curryt vagy Thompsont, főleg nem a sokszor ismét az önmegsemmisítő gombra tenyerelő Greent kezdte keresni, hanem Durantet. Ez a döntő azt bizonyította, hogy a Warriorsnak sokkal nagyobb szüksége volt rá, mint azt gondoltuk, mert az önfeledt, és időnként káprázatos csapatjáték 73 győzelemig elrepíthet, de sorozatos bajnoki címekig nem feltétlenül.

A Golden State és Kevin Durant találkozása egy őszinte és tökéletes egymásra találás. Egy csapaté, amely beismerte egyetlen hiányosságát, melynek sztárjai hajlandóak voltak jócskán engedni saját egójukból azért, hogy még jobbak lehessenek, és egy játékosé, aki eddig a nem megfelelő háttér, egy elképzeléseiből nehezen engedő, domináns csapattárs miatt nem jutott el a bajnoki címig, és volt időnként túlságosan görcsös a pályán.

Durant a Warriors könnyedségét, a Warriors Durant kíméletlenségét vette át, amiből egy tökéletes csapat született. Nem kell erre több bizonyíték, mint a tény, hogy öt meccsen intézték el azt a Cavst, melyben LeBron James elképzelhetetlenül jó teljesítményt nyújtott. Ilyen erősek ők együtt.

A Warriors és Durant problémája megoldódott.

Adam Silveré csak most kezd súlyosbodni.

Szaniszló Csaba 2017.06.14 13:16
14komment

Hozzászólás (14) Hozzászólok!

altair12 2017. 09. 19., 16:20

https://offmedia.hu/aztaaa/kamu-twitter-profillal-oltogatta-kevin-durant-az-ot-tamado-trollokat

altair12 2017. 07. 17., 10:01

https://www.youtube.com/watch?v=ry3bJ6IL0SY

altair12 2017. 07. 14., 12:29

Bulányi Tamás
durant felelőssége is hogy gyökér és az NBA-é is
ez a szerecsenmosdatás már kezd uncsi lenni

altair12 2017. 07. 14., 12:27

Alex
Ezt a MAVS párhuzamot őszintén szólva nem értem: Dirk egy sztárcsapat nélkül de minőségi kosárlabdával tudott nyerni + KDnek nem hinném hogy akkora fanbázisa lenne a pussymove-ja óta (+ messze nem jár neki még életműdíj)

Bulányi Tamás 2017. 07. 03., 10:24

Nem szerettem azt amit hozott, azonban Durant véleményem szerint nem hibáztatható ezért a döntésért. Bár azt gondolom, hogy egy egy topsportolói szerepkör és ez ezzel kapcsolatos elvárás (már csak a keresett lecsó mértéke miatt is) némileg más, mint egy átlag munkahely esetében, az általatok felhozott érvek java részével egyetértek.
Azzal is egyetértek, hogy a probléma valójában az, hogy ez egyáltalán létrejöhetett és ez nem Durant felelőssége. Amiért mégis ő kapja a hideget és meleget, az valószínűleg főként azért van, mert ő személyesíti meg legjobban azt, hogy ez létrejöhetett és őt, aki évi közel 100 meccsen a parketten van, könnyebb látni és így utálni, mint mondjuk Silvert, vagy azokat, akik a helyzet kialakulásában részt vettek.
Úgyhogy KD szerintem is egy teljesen érthető és elfogadható döntést hozott, ettől függetlenül nem fogom jobban szeretni a GSW-t, meg ezt az egész jelenséget:(

Andris 2017. 06. 22., 08:49

Sziasztok!


Bár a cikk nem mai, azért megosztom a véleményem, hátha olvassa még valaki. :) Durrant igazolása, meg úgy összességében a liga jelenlegi fejlődési iránya engem a 80-as évek NBA-jére emlékeztet. Abban az időszakban 3 csapat volt igazán domináns, és esélyes a bajnoki címre: a Boston, a Lakers és a 76ers. Ez a 3 csapat magába szívta a korszak szupersztárjait és allstarjait. Aki nem ezekben a csapatokban játszott, az gyakorlatilag nem is számított igazán. Ugyanakkor nem olvastam még olyat idősebb szakírótól, hogy a 80-as évek a liga sötét korszaka lett volna - s szerintem ez nem véletlen. Talán a 90-es években több volt sztár, mint a 80-asban, ugyanakkor Jordan-t leszámítva az igazi korszakos zsenik Bird, Magic és Dr. J. a szupercsapatok ligájában játszottak. (Lásd ma LeBron, vagy Durant és Curry). Rákanyarodva napjainkra KD döntése nem volt elegáns, ugyanakkor az élet őt igazolta. Ebben a GSW-ben még min. 2 bajnoki cím rejlik, az pedig a sorssal szemben lenne igazságtalan, ha KD - a 2010-es évek abszolút etalon klasszisa kimaradna a bajnoki gyűrűk gyűjtéséből. Hogy mi válthatja ezt a korszakot? James kiöregedésre, s az idő, ami a GSW-t sem fogja kímélni. Jönnek a fiatalok, összeáll egy új Boston, egy új Lakers, egy új Spurs, s ha történelem ismétli önmagát, meg fog érkezni az új "Jordan" is. Szerintem ez így pont jól van.

altair12 2017. 06. 15., 12:13

durant leszarja a legacy-t, neki az aktuális dömper kell, amit a karácsonyfa alatt felemelhet a magasba

Alex 2017. 06. 14., 21:31

Osszeszedett iras es cafolhatatlan tenyeket tartalmaz. DE! Bazska-nak ragadnam meg a mondasat amelyet az otodik meccs vegen mondott, hogy szep a bajnoki cim, de nem azt erzed mint peldaul amikor Dirk bajnok lett a Mavs-el es az egesz NBA fanbase orult a sikerenek mert eletmu dijjal ert fel. A Cavs es a Warriors "fegyverkezese" pedig kisertetiesen kezd hasonlitani (ha lehet parhuzamot vonni) a Real Madrid igazolasaival. A 90-es 2000-es evek NBA-jen felnott szurkolok nehezen tudnak azonosulni, a szupercsapatokkal. Durant lepeset olyan aspektusbol is nezd Csaba, mint Roma szurkolo, hogy reagaltal volna ha Totti atigazol a Juventusba palyaja csucsan, hogy bocsi bajnok es bl gyoztes akarok lenni. Igen es iden jo volt megnezni ezt a dontot tenyleg urkosarlabdat lathattunk, de a kovetkezo harom-negy evben en nem szivesen neznem ezt a parharcot.

Dawyd 2017. 06. 14., 18:56

Cikkel egyetértek. Durant ennél jobban nem is tudott volna a tavalyi döntéséből kijönni.
Kezdő5-ön írtam korábban egy kommentet, ami ide illik:

"Sok mindenért kapta a savat, olykor jogosan, olykor jogtalanul. A liga erőviszonyainak felborulásáért különösen vicces volt őt felelőssé tenni. Ami engem illet én két dolog miatt nem szerettem a döntését.
Egyrészt legacy romboló, ha valakit nem tudok legyőzni és nem esélytelenségben fuldoklom, akkor csatlakozom a legyőzőimhez. Gyakorlatilag egy bajnok csapatba ment el játszani. Tehette volna át Bostonba a székhelyét, ha annyira nem jött ki OKC-ben a csapattal/vezetéssel, és akkor is upgrade-eli a bajnoki címre az esélyeit. Mindegy lapozzunk.
Legacy romboló másrészt, mert egy olyan tehetség, akinek reális esélye van a liga valaha volt top10 játékosa közé kerülni, ehhez viszont elengedhetetlenek a kompetitív meccsek/párharcok. A legendák szoros párharcokban születnek, mint a 3. meccs hajrája. Ilyen szituációkat egy ennyire kiváló csapat egyszerűen elkerüli természetéből kifolyólag. Szerintem nem szerencsés, ha egy ilyen tehetség megelégszik jó pár bajnoki címmel és feladja annak az esélyét, h vmi igazán nagyot alkothasson. Jordan bajnoki címei se érnének sokat, ha nem lett volna a 6-ból 3 olyan döntője, és megannyi szériája, ahol kőkeményen a legjobbjára rá volt szorulva a Bulls.
Ezen a két legacy romboló aspektusán kívül a döntés végül annyiban mindenképpen legacy építő is, h egy nélküle is baromi jó csapatban a legfontosabb pillanatban mindig ő lépett elő, és nem véleményes módon, hanem simán ő lett a bajnok legjobbja. Történelmi számokat produkálva. Ez mindenképpen pozitívan ellensúlyozza az előbbi két negatívat.

Sok beszédnek sok az alja, végtére is, ha ő számára másodlagos a későbbi egyéni megítélése és nem az a célja, h egy napon talán őt tartsák a liga valaha volt top10 vagy talán még annál is jobb játékosának, akkor ennél jobban nem is dönthetett volna. Látszólag boldogabb Oaklandben, mint valaha. Abszolút érthető emberi dolog, aki a jó légkört, barátokat/családot és a boldogságot előbbre tartja a karriernél. Sokan vannak/vagyunk ezzel így a Földön. :)"

Szcsaba 2017. 06. 14., 17:53

@Nerdieman: 1998 óta a legnézettebb.

szcsaba 2017. 06. 14., 14:56

@KowarD: RaW!

Nerdieman 2017. 06. 14., 14:53

Nem láttam a döntő nézettségének számait, de gondolom a csúcsközeli számokat ostromolták. Ha viszont ez a tendencia fog folytatódni és egyben marad ez a Warriors még jó pár évig, akkor már a kutya sem lesz kíváncsi ezekre a döntőkre, bárki is jöjjön keletről. Sajnos hosszútávon ez a Durant féle ideigazolás nem tesz jót az NBA-nek, egyszerűen az átigazolási időszak végén kialakulnak szinte az erőviszonyok (persze a sérülések nagyon is beleszólhatnak). Amilyen nagy várakozással indultam ennek a döntőnek, annyira érdektelen lett sajnos a végére a minimális izgalmak miatt.
Durant tényleg nagyot játszott, igazi MVP volt. Ha van egy kis vér a pucájában akkor nyáron aláír a Clevelandhez :))))

KowarD 2017. 06. 14., 14:33

Szerintem meg oriasi hulyeseget irsz Halamita.. Siman nyerhetett volna gyurut Westbrookkal is, csak valami erdekes modon olyan durvan leadott a teljesitmenyebol az 5.es 6. meccsen a GSW ellen ,h azt mar fajdalmas volt nezni. Minden ember aki latta, az OKC 6. meccset , amivel hazai palyan behuzhattak volna a GSW ellen, az tudja, hogy az a meccs, Durant kapitalis hibai miatt ment el. Egyszeruen nem ertem ,h az emberek ,hogy tudjak dicsoiteni ezt a gyenge jellemu, ring chaser Durant-et. De hat izlesek es pofonok. Raadasul ezzel a lepesevel, olyan lavinat indit el (hozza teszem mar LeBron is katalizator volt), hogy nagyon jo sok ideig , csak ilyen lagymatag - no defense, 240 pontot atlagolo dontoket lathatunk majd ket giga csapat reszvetelevel. Persze az ilyen divat embereknek akik itthon is felultek a bandwagonra, ok elvezni fogjak. Madj aztan szepen lassan epulnek ki ujabb sztarcsapatok , gyulnek egybe All-Star jatekosok, hogy igy a konnyu uton majdnem vegig sopressel a dontobe masirozzanak. Csak gratulalni tudok annak aki ezt elvezni. Szamomra ez a mentalitas szanalmas. Talan jobb is lesz ha egy jo par evig inkabb europai kosarat nez a velem hasonloan velekedo, mert abban tobb ertelmet-izgalmat fog talalni. Szaniszlo Csaba pedig a Westbrook hater, talalhatna mar mas kifogast is arra ,h KowarD miert nem nyert gyurut az OKC -vel. Vagy inkabb foglalkozzon csak a nyugger Spurs-el. Eleg unalmas mar tole folyamatosan Westbrook fikazasat olvasni/hallani.

halamita 2017. 06. 14., 14:08

Most már több, mint két évtizede nézem az NBA döntőket az egyik legjobb barátommal, és azóta nem volt köztünk akkora nézetkülönbség, hogy következetesen a Jazznek szurkolt a Bulls ellen, mint tavaly, Kevin Durant GSW-be történő igazolásakor. Ő ugyanis kongatta a vészharangot a liga felett, KD bátorságát is megkérdőjelezte, én viszont - még ha csípte is a szemem, hogy egy ekkora kaliber egy ilyen csapatba igazol - abszolút meg tudtam érteni a döntését. Westbrook mellett soha a büdös életben nem lett volna bajnok, mert ő az a dudás, akivel nem lehet duettezni. És ugyanezt tartom egyébként LBJ-ről is. Az a fajta "hero" üzemmód, amiben ők általában játszanak, nemigen illeszthető bele semmiféle játékrendszerbe, nem kompatibilis a "csapatjáték" fogalmával. Márpedig a kosárlabda egyik kulcselemének a játékosok közti összhangot tartom, mind a helyezkedés, mind a gondolkodás szintjén. Számtalanszor láttam győzni Rátgéber Laci aktuális csapatát Pécsett jóval esélyesebbnek tartott, sztárokkal teletűzdelt klubok ellen - s többnyire csakis azért, mert az öt játékos szerves egységként működött a pályán.
Kevin Durant Oaklandbe igazolásakor pontosan ezt tette: beállt a sorba, mégpedig annak is a legelejére. A Warriors játéka (némi túlzással) nem sokban változott, csak Barnes helyett egy (támadásban és védekezésben is) nagyságrendekkel hatékonyabb fogaskerék került a gépezetbe, s akire ráadásul akkor is maximálisan lehetett számítani, amikor a Splash Brothers nem akart feljönni a víz alól. Ahogy Csaba is írja, Durant nemcsak bajnoki címet ment nyerni a Warriorshoz, hanem egy olyan csapathoz játszani, ahol ő is, a többiek is kiteljesedhetnek. Biztos vagyok benne, ha tavaly a Clevelandet választja, nem sült volna el ilyen jól. Nem tudom, hány szezon van még benne, de van egy olyan sejtésem, hogy a java még csak most következik.

Szólj hozzá!