Kobe Bryant a kosarascipőkben is forradalmár volt

Szabó Máté avatar Szabó Máté 2021. 02. 13. 20:29    
Olvasási idő: 6 perc

Már több, mint egy éve hunyt el tragikus helikopterbalesetben Kobe Bryant. A közelmúltban olyan hírek jelente meg róla, melyek szerint a halála előtt szakítani akart a Nike-val, hogy saját márkát hozzon létre Mamba néven. Ez végül nem történt meg, de már enélkül is nagyon színes története van annak, ahogyan ő alakította a kosárlabdacipők piacát az évek során, kezdve az Adidastól, a cipőszabadügynökségen át a Nike-val való óvatos, majd szoros együttműködésig…

Kobe a búcsúmeccsén. (Fotó: Getty Images)

Mars Blackmon megmondta, így mi is pontosan tudjuk, hogy Michael Jordan a cipői miatt volt minden idők legjobbja:

„It’s gotta be the shoes.”

A képlet azonban nem ilyen egyszerű, és természetesen Jordan sem a cipői miatt ugrott akkorát, és nem azok miatt nyert hat bajnoki címet. Viszont Jordan volt az, aki miatt divat lett a kosárlabdacipőkből, aki miatt a Jordan mára az, ami. Nélküle talán nem lenne manapság sikk a sneakerek világa. Vele indult el ugyanis ez az egész.

Michael Jordan óta Kobe Bryant volt az egyetlen játékos, aki akkora hatással volt a kosárlabdacipőkre, hogy nevezhetjük nyugodtan forradalmárnak. Egy decemberi tweet alapján több sajtóorgánum is megírta, hogy Kobe Bryant még ennél is tovább akart menni ebben a szegmensben, szakítani akart a Nike-val, és Mamba néven saját márkát szeretett volna létrehozni. Egy üzletember, Shervin Pishevar tweetelt róla, hogy 2019 decemberében volt egy megbeszélése Bryanttel, ahol ezekről a tervekről beszéltek, és tett is ki képeket egy cipő vázlatairól. Mondjuk szerintem borzasztóan néz ki, de ez most mindegy is, hiszen az üzleti modell lett volna az egyedi, hogy a márka tulajdonosa egy sportoló lett volna.

Kobe Bryant sajnos már soha nem fogja tudni megerősíteni vagy cáfolni, hogy ez a dolog valóban egy létező terv volt. Így felmerül az emberben, hogy lehet, a befektető pingelte, hogy találkozzanak, és most a saját üzleti érdekében hozta nyilvánosságra az egészet, az igazságot egy nagyon picit elferdítve.

A projektből nyilván nem lehetett semmi Bryant halála miatt, és az is tény, hogy a Nike rengeteget keresett 2020-ban a Kobehoz köthető termékek forgalma miatt.

Pedig Kobe Bryant nem Nike-cipőkben kezdte NBA-s pályafutását…

Adidas

A 2010-es években olyan természetes volt, hogy évről-évre jöttek ki az újabb és újabb számozott Kobe-modellek, és a fiatalabb generáció számára talán már feledésbe merült, hogy Kobe Bryant az Adidas üdvöskéjeként robbant be 1996-ban az NBA-be. 17 évesen már egy zsíros szponzori szerződéssel a zsebében lett NBA-játékos. Soha nem volt még olyan gimis kosaras előtte, aki ilyen feltételekkel ugrott a profik közé. A játékosról szóló könyvben hosszú fejezeteket szentelnek annak, ahogyan a Michael Jordant korábban a Nike-hoz édesgető Sonny Vaccaro ügyködött azon, hogy Kobe Bryant a középiskola után ne az NCAA-be menjen, hanem rögtön az NBA-be, és így köthessen egy nagy szerződést az Adidasszal. Vaccaro szerepe nagyon érdekes, mert Roland Lazenby Jordanről és Bryantről írt könyvében is úgy beszél magáról, mint egy látnok, aki nélkül ez a két cipőüzlet nem jöhetett volna létre. Az biztos, hogy 1991-ben kirúgták a Nike-tól, és 1996-ban már az Adidasnak dolgozott, a célja pedig az volt, hogy bosszút álljon a Nike-n, és bármi áron az Adidasnak találja meg a cipőbiznisz következő Michael Jordanét. Ez sikerült is neki…Kobe Bryant már 17-18 évesen a liga következő nagy dobásának tűnt. Az első szezonjában még nem volt személyre szóló cipője, ezért az 1997-es zsákolóversenyt egy  Adidas EQT Elevationben nyerte meg.

A második szezonjában annak ellenére is kiérdemelte az úgynevezett signature shoet (ami azt jelenti, hogy neki tervezik, és már róla kapja a nevét), hogy újoncszezonjában még kevés játéklehetőséget kapott. A KB8-ban azonban All-Star lett, és minden idők egyik legfelejthetetlenebb All-Star-meccsén is ebben játszott, itt jól összecsapott Michael Jordannel:

Ez egy gyűjtés Kobe Adidas-reklámjaiból:

Pár emlékezetes momentum Magyarországra is eljutott akkoriban az Adidasos időszakból. Én személy szerint azért vettem egykor olyan kézilabdacipőt, amelynek Feet You Wear talpa volt, mert Kobe NBA-s csukái is olyanok voltak kezdetben. Állítólag az forradalmi újítás volt akkor, és ez kímélte az ember bokáját. Aki pedig velem egy idős, szinte biztosan emlékszik arra az arcra, amit talpformából alkottak meg, és minden hirdetésen rajta volt. Ez a poszter az Andrew D. Bernstein fotójával a tökéletes kompozíció egy reklámanyaghoz. Kobe repül, és a cipő nagyon jól látszik.

Az Adidas 2000-ben készítette el a The KOBE-t, amelyet az Audi TT ihletett, és szerintem a mai napig minden idők egyik, ha nem a legszebb cipője. Mások szerint viszont borzasztó, de ez nem változtatja meg az én véleményem. Az viszont tény, hogy ebben lett először bajnok, és az is, hogy egyes források szerint ennek a modellnek a továbbfejlesztett változata vezetett az Adidas-Bryant szakításhoz. Árulkodó, hogy Bryant szezon közben elengedte a THE KOBE kettőt, hogy az egy évvel korábbi modellben játsszon, annyira nem érezte benne jól magát. Mondjuk a kettes verzió picit úgy néz ki, mintha az eredetinek a pokolian rosszul sikerült hamisítvány verziója lenne, és ha nem is kényelmes, akkor nem nagyon lehet róla jót mondani.

Szabadügynök

Az Adidas elsőszámú sportolója 2002-ben inkább kivásárolta magát 8 millió dollárért a szerződéséből, azonban mielőtt aláírhatott volna az új cipőgyártóhoz (SPOILER: A Nikehoz), egy évig cipőszabadügynök volt. Ennek köszönhetően léteznek olyan fényképek Kobe-ról, ahol Converse-ben, Jordanben, Reebokban vagy AND1-ban van. Nem nagyon van még egy játékost, akit pályafutása során ennyi márkában láthattuk volna pályára lépni. Az időszak talán legszebb pillanatai közé tartozik, hogy

az utolsó szezonját játszó Michael Jordan ellen Kobe Bryant Air Jordanben játszott az alapszakaszban és az All-Star-gálán is.

Nike

Bryant pályafutásának nagyobb részében már a Nike kirakatarcaként tündökölt. 2003-ban a Nike hatalmasat kaszált a cipőversenyben, mert leigazolta a szuperújoncot, LeBron Jamest, és közben olyan 40 millió dollár körüli összegért Kobe is a Nike atlétája lett. Nem indult zökkenőmentesen az együttműködés, Bryant 2003-as nemierőszak-ügye miatt az oregoni cég nem merte őt reklámarcként használni két éven át. Így nyilván nem kapott névre szóló cipőt sem. Ekkoriban az Air Zoom Huarache modelljeit használta, egyik legemlékezetesebb megmozdulását is ebben mutatta be, amikor áthúzta az akkor újonc Dwight Howardot.

A 2005-06-os szezonban vállalta fel hivatalosan is a Nike Kobe Bryantet olyan mértékben, ahogyan a korszak legjobbja megérdemelte. Megkapta az első dedikált cipőjét, a Kobe I-est, amelyen már feltűnt a ma már jól ismert Mamba-logó. Abból a  szempontból nem is jöhetett volna jobbkor a széria debütálása, hogy Bryant 35,4 pontos átlaggal pontkirály lett, sőt, 2006. január 22-én dobott 81 pontot a Toronto Raptors ellen. Természetesen a Kobe I-esben.

Innentől nem volt megállás, és nagyon gyümölcsözőnek bizonyult a Black Mamba és a Nike együttműködése. Ha csak a számokat nézzük Bryant karrierjében:

Közben Bryant marketing szempontból is átpozícionálta magát, 2006-tól már nem 8-as, hanem 24-es mezben szerepelt, és mindenki elkezdte Black Mambának hívni. Minden egyes Nike-reklámról nem érdemes szót ejteni talán, de a 2008-as olimpián viselt Hyperdunkkal kapcsolatban meg kell jegyezni, hogy ennek köszönhetjük az egyik legemlékezetesebb reklámcélból forgatott vírusvideót, ami után a fél világ azt találgatta, Kobe tényleg átugrott-e egy Aston Martint.

Miközben szépen lassan eljutottunk 2012-ig, és megcsodáltuk ezeket a cipőket, már elkezd kirajzolódni, hogy Bryant milyen szempontból volt igazi forradalmár. Nem megsértve sem LeBron Jamest, sem Kevin Durantet, sem bárkit a ligából, akinek dedikált cipője volt ekkoriban, de a Kobe-széria modelljei magasan a legszebbek voltak minden évben.  Ráadásul

2009-től Kobe Bryant elkezdtek alacsonyszárú cipőkben játszani. Ezzel trendet indított el a kosarascipők piacán.

Addig elképzelhetetlen volt, hogy egy kosárcipő ne legyen magasszárú. Jobban belegondolva, minden magasszárú cipőre azt mondtuk, hogy kosarascipő. A bátrabbak a Marten’s bakancsra is… Ma már szinte minden magasszárú modellnek készül egy úgynevezett low verziója azoknak, akik ebben jobban érzik magukat. Mi ez, ha nem trendteremtés? És hogy mennyire időtálló a dizájn?  Nos, a Nike 2019-ben újra kiadta a forradalmi Kobe IV-es, és a 2019-20-as NBA-szezonban legalább 100 NBA-játékos felvette legalább egy meccsre.

És miközben sorra jöttek ki ezek a modellek, minden évben egyre szexibb lett a külcsín, és sorra születtek azok a legendák, hogy Kobe maga is részt vesz a cipők tervezésében. Fontos megemlíteni három személy nevét: Eric Avar Tinker Hatfield és Mark Parker három sztártervező, mindnyájuk munkája benne volt legalább egy Kobe-csukában. A játékos kiemelt figyelme miatt a Nike nem is tudott volna akkora bakot lőni, mint az Adidas a THE KOBE II-vel, és egyébként remekül hangzik PR-szempontból az is, hogy a saját játékát folyamatosan tökéletesítő Bryant a cipőjének kialakításától is ugyanezt a tökéletességet várja. Szóval egyszerű az üzenet:

Ha te Kobe Bryant cipőjét használod, akkor a tökéletes kosárcipőt választottad.

Minden egyes újabb modell könnyebb volt az előzőnél. Ez nyilván a felhasznált anyagoknak volt köszönhető.

A Kobe VIII-as is egy gyönyörű darab, de azt soha nem mossa le róla senki, hogy ebben szakadt el Kobe Bryant achillese. A következő, IX-es modell alapváltozata extra magasszárú volt (állítólag nem a sérülés miatt lett ilyen a design), de abból is lehetett low verziót vásárolni. A 9-esben és a 10-esben nem láttuk túl sokszor a Lakers ikonját játszani. Pályafutását 2015-2016-ban a Kobe XI-gyel zárta le, amire lehet azt mondani, hogy a Kobe-széria legtökéletesebb darabja úgy dizájn, mint a felhasznált anyagok és technológiák szempontjából. Ez szerepel abban a reklámban, amit Kobe Bryant utolsó NBA-mérkőzésének napján mutatott be a Nike:

2016. április 13-án, amikor Kobe Bryant azt a fantasztikus 60 pontot dobta a Utah Jazz ellen ebben a cipőben. Nézzük meg Szaniszló Csabi és Bazska kommentálásában még egyszer ezt a végjátékot:

Visszavonulása után már nem számozott Kobe-kat adott ki a Nike minden évben, hanem Kobe AD (anno domini=időszámításunk után) fantázianéven jelentek meg a modellek. És hogy mekkora hatással volt Kobe még ekkor is a ligára?

2019-ben és 2020-ban is a Kobe Bryant nevével fémjelzett modellek voltak a legnépszerűbbek az NBA-ben.

Összegezzük, miért is volt tehát forradalmár:

  1. Nem volt még egy olyan kosárlabdázó, akinek két sportszergyártónál is ilyen sikeres signature cipői jelentek meg.
  2. Nem volt még egy kosárlabdázó, aki így belefolyt a nevével ellátott cipők dizájnjának kialakításába, illetve ennyire meghatározta azokat.
  3. Nem volt még egy kosárlabdázó, akinek a cipői ennyi újítást tartalmaztak a kialakítás és a technológia szempontjából.

Ha pedig igaz az az állítás, hogy készült a Mamba létrehozására, akkor ne feledjük:

Michael Jordan az egyetlen kosárlabdázó, akinek a neve egy önálló brand a sportszergyártók piacán, de ő sem az egyedüli tulajdonosa annak a márkának…

Források a cikkhez: The Undefeated, Bleacher Report, GQ, Sports Illustrated és Roland Lazenby Showboat (magyarul Kobe Bryant: A Fekete Mamba élete) című könyve

Ha pedig NBA-t néznél a Sport TV-n:

Ha már szóba került Csabi és Bazska: Szombaton 20 órától lesz Alley-oop velük, és egyébként felvettek egy podcastet is a héten. Érdemes meghallgatni!

Szintén szombaton 21 órától a Phoenix Suns – Philadelphia 76ers (Sport1), vasárnap 21 órától a Washington Wizards – Boston Celtics (Sport1, csúsztatva) lesz látható.

Cookie beállítások